Carrotmob är en form utav konsument-aktivism där människor tillsammans uppmuntrar företag och butiker att ta miljömedvetna beslut.
Rörelsen startade i San Francisco när Brent Shulkin bestämde sig för att testa något nytt, ett alternativ till bojkott. Istället för att bestraffa de företag som gjorde dåliga saker testade han och ett gäng andra San Francisco-invånare att istället belöna de företag som gjorde bra saker.
Han kontaktade alla livsmedelsbutiker i hans område och gav dom ett erbjudande: Den affär som lovade att lägga undan mest pengar till miljömedvetna inköp från en dagsinkomst skulle utsättas för en Carrotmob.
En affär lovade att lägga undan 22% av en dagsinkomst på lågenergilampor, källsortering och andra uppgraderingar i affären. På utsatt dag då 22% av pengarna skulle gå till detta dök hundratals San Franciscobor upp för att handla livsmedel. I slutändan ledde det till att ca 5000 $ gick till affärens miljövänliga uppgraderingar.
Carrotmob i Jönköping
Jönköpings egna konsument-aktivist; Johannes Hartvigson jobbar med att få butiker i staden att utöka sina utbud med fler fairtrade varor. Han har tidigare arrangerat Carrotmobs i stan, och nu annordnas en till.
Coop Konsum Kristinedal har valts ut att utsättas för Jönköpings hittills största Carrotmob, och eftersom 365 Saker, Per Brahegymnasiet och Miljöpartiet är inblandade arrangörer så beräknas minst 100 personer att dyka upp. Om du kommer dit kan vi se till att det bli 500
Kommentera